08 juni 2012

Notencruesli

Noten zijn niet alleen heel lekker, maar ook nog eens gezond. Noten leveren goede vetten, eiwitten en vezels. Daarnaast zijn noten een goede bron van selenium. Selenium is een essentieel mineraal, waar de meesten van ons veel te weinig van binnen krijgen. De Nederlandse bodem bevat namelijk nog maar heel weinig selenium. Dus ook het voedsel dat verbouwd is op hollandse grond bevat zeer weinig van dit mineraal. Naast selenium bevatten noten ook vitamine A en E.

De gezondste noten zijn hazelnoten, walnoten en amandelen. Pinda's zijn overigens geen noten, maar aardnoten en behoren tot de familie van de peulvruchten. Pinda's zijn de grootse voedselallergeen (dat wil zeggen dat er heel veel mensen allergisch zijn voor pinda's).

Ik zorg er in ieder geval altijd voor dat ik een voorraad notencruesli op voorraad heb (veelal voor in mijn ontbijt). Voor mijn mix gebruik ik walnoten, hazelnoten, cashewnoten, amandelen, zonnebloempitten, rozijnen en gedroogde abrikozen. Ik gebruik zelf geroosterde amandelen, omdat ik die een stuk lekkerder vind en de zonnebloempitten rooster ik zelf even.

Vervolgens stamp ik de noten met de vijzel in kleinere stukken (niet te fijn, want het moet geen meel worden!). Stamp elke soort noot apart, want de een gaat eerder stuk dan de ander. Die doe ik allemaal bij elkaar in een pot.

De abrikozen snijd ik in dunne reepjes en doe ik samen met de rozijnen in een aparte pot. Omdat ze vochtiger zijn dan noten, is het handig om ze apart te bewaren. Noten kun je trouwens het best in de koelkast bewaren. Dan blijven ze het langst knapperig.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen