06 juni 2012

Banaan met noten en bloemkoolrijst

Toen ik volgens het paleoprincipe ging eten, was het aanpassen van mijn ontbijtgewoonte 1 van de moeilijkste dingen. Ik had er geen probleem mee om 's avonds geen pasta of rijst meer te eten. Het vervangen van de boterhammenlunch had vooral wat praktische uitdagingen, maar dat ontbijt... Géén hagelslag meer? Ik bleek toch wel aardig verslaafd aan mijn boterhammen met hagelslag.

Mijn nieuwe paleo-ontbijt moest dan ook van erg goede huize komen om de strijd aan te kunnen gaan met mijn jarenlang genuttigde ontbijt. Zo moest mijn nieuwe ontbijt me 's ochtends niet veel tijd kosten om klaar te maken. Ik heb 's ochtends al een enorm gebrek aan tijd, omdat ik mezelf en drie kinderen op tijd en gefatsoeneerd de deur uit moet zien te krijgen. Uitgebreid in de keuken staat zit er doordeweeks niet in. Daarnaast heb ik 's ochtends écht geen trek in iets hartigs. Tijdens mijn oriëntatie op wat paleo-sites, zag ik veel hartige ontbijten voorbij komen: soepen, restjes van de vorige avond, worstjes, eieren. In het weekend als we iets later ontbijten, kan ik dat wel lekker vinden, maar doordeweeks niet. Ook wil ik dat mijn ontbijt voedzaam is. Op een kopje thee en een stuk fruit kom ik de ochtend niet door.

Uiteindelijk heb ik zelf iets bedacht wat helemaal voldoet aan al m'n criteria: het is héérlijk, snel klaar te maken én voedzaam. De meeste mensen kijken bedenkelijk als ze horen dat ik 's ochtends bloemkool eet, maar daar proef je niks van (het stinkt alleen wel een beetje bij het klaarmaken).  Als ik dit op heb, zit ik echt goed vol, maar dan hoef ik ook niet meer te eten tot de lunch. Ik zorg dat ik eens in de week een bloemkool door de keukenmachine haal en zodoende een voorraad bloemkoolrijst in de koelkast heb staan.

Ingrediënten
  • paar eetlepels bloemkoolrijst
  • kokosolie
  • 1 banaan
  • handvol noten
  • eventueel kokosrasp, rozijnen, stukjes gedroogde abrikoos
Bereiding
  • Verwarm in een koekenpan de bloemkoolrijst in een redelijke hoeveelheid kokosolie
  • Pel ondertussen de banaan en snijd deze boven de koekenpan in stukjes
  • Bak/verwarm dit tot de banaan zacht is geworden
  • Voeg op het de noten toe en eventueel gedroogde vruchten en/of kokosrasp
Ik heb in ieder geval wel gemerkt dat vooral een ontbijt iets heel persoonlijks is. Dit ontbijt vind ik vooral in de koude maanden lekker. Wanneer het wat warmer is, is een iets lichter ontbijt meer favoriet. De vetten in dit recept zorgen er in ieder geval voor dat je niet zo snel weer trek krijgt.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen